„Wprost – to, co najważniejsze w tygodniu” – pod takim hasłem rusza kampania promocyjna tygodnika WPROST. Wydawca wspólnie z redakcją kontynuuje obrany w marcu 2010 kierunek zmian i z nową siłą, nowym zespołem wdraża kolejny etap strategii rozwoju tygodnika.
Strategię dla AWR „WPROST” przygotowała Platforma Mediowa Point Group we współpracy z agencją Demo Effective Launching.
„W 2010 r. Platforma Mediowa Point Group podjęła się wielkiego wyzwania, jakim było przywrócenie renomy Wprost. Wtedy zdecydowalismy się, aby całkowicie zmienić kierunek i wrócić do liberalnych wartości pisma Do tego potrzebny był wyrazisty rozpoznawalny redaktor naczelny, który wrowadzi i uwiarygodni zmiany. Stąd wynikała decyzja Michała Lisieckiego o zatrudnieniu Tomasza Lisa. Dzisiaj z nowym naczelnym, Michałem Kobosko, kontynuujemy zmiany we WPROST, idziemy dalej, z nowym zespołem i z nową energia” – mówi Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching, który osobiście koordynuje prace nad nową strategią WPROST.
Wydawca nie kryje, że jego celem jest przywrócenie tygodnikowi jego świetności z początku lat 90-tych. „Chcemy wrócić do wartości, idei, myśli, które wtedy były rdzeniem tygodnika WPROST, które przyciągały do niego czytelników. Liberalny konserwatyzm, zdrowy krytycyzm i bezlitosne obnażanie absurdów rzeczywistości – takie były filary WPROST blisko dwie dekady temu. Ich porzucenie na rzecz taniego poklasku i podlizywania się aktualnie rządzącym przyczyniło się do kryzysu WPROST. Dzisiaj wiemy, że strategią dla WPROST jest powrót do tego kursu” – mówi Michał M. Lisiecki, prezes Platformy Mediowej Point Group, wydawca WPROST. I dodaje, że dlatego zdecydował się sięgnąć po jednego z najbardziej doświadczonych polskich szefów redakcji, twórcę sukcesu m.in. polskiej edycji „Newsweeka”, Michała Kobosko.
Z nowym naczelny do WPROST przyszedł niemal całkowicie nowy zespół. Po części z konieczności. „Pierwsze tygodnie po zmianie przypominały raczej warunki frontowe niż normalną pracę redakcyjną. Konkurencja znała nasze plany wydawnicze, miała też pełną wiedzę o poziomie wynagrodzeń naszych pracowników. Mogła podkupywać dziennikarzy, korzystając z zasobów hojnego międzynarodowego koncernu wydawniczego. Tam, gdzie nie zadziałały motywy finansowe, nasi pracownicy byli straszeni wizją upadku naszego tytułu lub pracodawcy. Jednocześnie każde odejście z WPROST było komunikowane z dużym, często przesadnym rozgłosem” – mówi kierujący od lutego tygodnikiem WPROST Michał Kobosko.
Podkreśla jednak, że te zmiany dały mu komfort skompletowania nowego, autorskiego zespołu redakcyjnego. To zaowocowało pojawieniem się w stopce redakcyjnej wielu znanych nazwisk, nowych felietonistów oraz znakomitych dziennikarzy młodego pokolenia, odważnych, bez obciążeń podejmujących tematy trudne i kontrowersyjne.
Na łamach WPROST piszą obecnie m.in. Lech Wałęsa, Gunter Verheugen, Kamil Durczok, Krzysztof Daukszewicz oraz Tomasz Jastrun, do niedawna publikujący swoje felietony na łamach „Newsweek Polska”. W tygodniku pojawił się też felieton ekonomiczny. Autorami felietonów ekonomicznych są prof. Krzysztof Rybiński, Ryszard Petru, Paweł Dobrowolski z Forum Obywatelskiego Rozwoju oraz Leszek Jażdżewski, twórca i redaktor naczelny magazynu społeczno-politycznego „Liberte!”. Do grona stałych publicystów tygodnika dołączył również Cezary Michalski, felietonista „Krytyki Politycznej”, który do niedawna współpracował z tygodnikiem „Newsweek Polska”. Także z „Newsweekiem” był przez lata związany inny publicysta, który od niedawna zagościł na łamach WPROST, Aleksander Kaczorowski.
Na łamach WPROST nadal można czytać również innych znakomitych felietonistów, m.in. Magdalenę Środę, Marcina Króla, Krzysztofa Skibę, Jana Wróbla oraz Jakuba Żulczyka. Co tydzień wywiady dla WPROST przeprowadza Piotr Najsztub.
Nowy zespół WPROST pracuje już niemal w komplecie, a zmiany są coraz bardziej widoczne na łamach tygodnika. Wśród nowych autorów WPROST są m.in. dziennikarze śledczy Paweł Reszka oraz Michał Majewski, uznana specjalistka od trudnych i ciekawych rozmów Magdalena Rigamonti, dziennikarka polityczna Anna Gielewska, nowy szef działu Świat Łukasz Wójcik, zajmujący się tematyką społeczną Bartosz Janiszewski, znawca tematów naukowo-technologicznych Olaf Szewczyk oraz specjalista od filmu i kultury, Krzysztof Kwiatkowski.
Sekretarzem redakcji WPROST jest Piotr Witek, ostatnio zastępca redaktora naczelnego, a wcześniej sekretarz redakcji w „Przekroju”. Wydawcą WPROST jest Paweł Moskalewicz, były zastępca szefa Serwisu Informacyjnego TVP Info, a nowym szefem działu Społeczeństwo – Marta Bratkowska, wcześniej m.in. wydawca serwisu Dziennik.pl oraz szefowa redakcji informacji w RMF FM. Zastępcą redaktora naczelnego WPROST jest Cezary Bielakowski, w przeszłości m.in. szef działu politycznego w Polskiej Agencji Prasowej, kierownik działu krajowego dziennika „Życie”, zastępca szefa działu politycznego w „Rzeczpospolitej”, szef działu krajowego w tygodniku „Newsweek Polska” oraz zastępca redaktora naczelnego „Dziennika Polska-Europa-Świat”, a następnie „Dziennika Gazety Prawnej”.
Do zespołu mają ponadto dołączyć renomowani dziennikarze polityczni, Andrzej Stankiewicz i Piotr Śmiłowicz, którzy zakończyli współpracę z „Newsweek Polska”.
Z początkiem maja do WPROST wrócił też Sylwester Latkowski, któremu powierzona została misja budowy zintegrowanego newsroomu internetowego. Latkowski to reżyser, scenarzysta, dziennikarz, producent filmów i wydawnictw fonograficznych. Jest także autorem książek i filmów „Zabić Papałę” (2008) i „Polska mafia” (2011) oraz, wspólnie z Piotrem Pytlakowskim, „Olewnik. Śmierć za 300 tysięcy”(2009), „Przykrywkowcy” (2010), „Wszystkie ręce umyte. Sprawa Barbary Blidy” (2010) oraz „Biuro Tajnych Spraw. Kulisy Centralnego Biura Śledczego” (2012). Jego pierwszym zadaniem jest zmiana serwisu Wprost.pl w żywy, nowoczesny serwis informacyjny publikujący również newsy i materiały własne, niezależne od tygodnika, atrakcyjne dla innych mediów oraz – przede wszystkim – dla czytelników.
„Załoga skompletowana, funkcje rozdzielone, wiemy, dokąd zmierzamy” – mówi Kobosko. Ma świadomość, że przychodzi mu walczyć na bardzo trudnym rynku. „Jesteśmy jak Dawid w pojedynku z Goliatem – niewielka, ale dynamiczna polska firma konkurująca z dużym międzynarodowym koncernem”- mówi. Jednak jego doświadczenie wyniesione z pracy w międzynarodowych koncernach wydawniczych czyni z niego optymistę. „To nas tym bardziej motywuje do lepszej i efektywniejszej pracy. Już mamy tego efekty, pismo ponownie wzbudza emocje, cieszy się rosnącą cytowalnością, jest odbierane jako ciekawe, inspirujące, innowacyjne. A jednocześnie – nie gra na taniej, populistycznej sensacji” – mówi.
„Naszym zadaniem było wsparcie wydawcy w przygotowaniu nowej wizji obecności na rynku marki WPROST. Przygotowaliśmy narzędzia pozwalające na przeprowadzenie zmian oraz rekomendacje dla wydawcy. Oczekiwania są duże, ale marka z taką tradycją jak WPROST może im sprostać i wytyczać nowe standardy” – mówi Sadowski, który od ponad 12 lat tworzy rozwiązania dla marek mediowych. W swojej karierze przygotowywał strategie i kampanie reklamowe m.in. dla Polityki, Pulsu Biznesu, Radia Zet oraz Zumi.pl. O sukcesie nowego-starego WPROST jest przekonany.
„Nowy WPROST to tygodnik dla ludzi ambitnych, aktywnych i poszukujących. Od nas co tydzień otrzymują przegląd najważniejszych wydarzeń oraz pogłębione materiały na wybrane, ważne społecznie tematy, a także doniesienia ze świata nauki, kultury, sztuki i rozrywki. WPROST – to co najważniejsze w tygodniu – to odpowiedź na wyzwanie, przed którym stoi nasz czytelnik, dysponujący niewielką ilością wolnego czasu, a jednocześnie zainteresowany otaczającą go rzeczywistością. Tygodnik jest tym formatem medium, który pozwala na zachowanie balansu pomiędzy podażą i popytem na informacje” – dodaje Andrzej Chmiel z Rady Nadzorczej PMPG, który koordynował prace nad strategią oraz nad kampanią ze strony wydawcy.
Rusza kampania reklamowa.
„Nowemu otwarciu” redakcji towarzyszy kampania reklamowa WPROST, która potrwa do końca czerwca. Dwa trzydziestosekundowe spoty telewizyjne będą emitowane na antenie ogólnopolskich stacji telewizyjnych. Spoty radiowe przygotowano w wersji 15- i 30-sekundowej. Kampanii radiowo-telewizyjnej towarzyszą reklamy w prasie i Internecie oraz promocja w miejscach sprzedaży (zwiększenie ekspozycji WPROST).
Zdjęcia do spotów telewizyjnych zostały wykonane jednego dnia w Alvernia Studios pod Krakowem. Było to możliwe tylko dzięki dwóm nowoczesnym halom zdjęciowym z pełnym wyposażeniem na potrzeby efektów specjalnych. Pozwoliło to na szybką i sprawną pracę nad całą postprodukcją. Koncepcję kreatywną kampanii przygotowała Demo Effective Launching. Nad strategią pracowały Anna Nowak – Strategic Planning Manager i Joanna Wal – Strategic Planner w DEMO. Autorami scenariusza spotów są Bartosz Biernacki i Dariusz Chwierut z Demo. Reżyserował Marek Dawid, kwestie produkcji i postprodukcji zapewniło Alvernia Studios. Kreacje prasowe i internetowe przygotowali Bartosz Biernacki i Piotr Górnikiewicz z Demo Effective Launching. Za planowanie i zakup mediów odpowiada PRO MediaHouse.
*****
Obchodzący w tym roku 30. urodziny tygodnik WPROST ukazuje się od grudnia 1982 r. Wydawcą WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Tygodnik WPROST jest jednym z wiodących tygodników opinii w Polsce. W pierwszym kwartale 2012 r. tygodnik był liderem cytowalności wśród tygodników opinii, podobnie jak w roku 2010 i 2011. W badaniach czytelnictwa WPROST wyprzedza Politykę.