Data publikacji: 2019-09-24
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: „Stocznia Gdańska warta UNESCO”! – rusza kampania społeczna
Kategoria: BIZNES, Kultura
Narodowy Instytut Dziedzictwa zachęca wszystkich Polaków, aby wsparli starania o wpisanie gdańskiego obiektu na prestiżową listę.
Stocznia Gdańska to miejsce symbol o ogromnym znaczeniu nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy. To tu rozpoczęły się wydarzenia, które doprowadziły do upadku Żelaznej Kurtyny oraz do zjednoczenia Europy. Strajki i działalność „Solidarności” zmusiły w latach 80.tych komunistyczne władze do rozpoczęcia negocjacji z robotnikami, a ostatecznie do pokojowego przekazania rządów w 1989 roku. To tu na słynnej Bramie nr 2 umieszczono listę tzw. 21 postulatów dotyczących zarówno przemian gospodarczych, jak i poszanowania praw człowieka, które wpłynęły na przyszłość naszego kraju. Ale stocznia to również przykład wielkoskalowego państwowego zakładu produkcyjnego i ponad stuletniej tradycji budownictwa okrętowego.
Autentyczność i ważne wydarzenia dla ludzkości
To obiekt unikalny pod względem historycznym i technologicznym, dlatego Ministerstwo Kultury podjęło starania o wpisanie go na prestiżową listę UNESCO. – W naszej ocenie Stocznia Gdańska spełnia wymagane przez komitet kryteria, które świadczą o wyjątkowej wartości tego miejsca. To obszar związany z ważnym etapem w historii ludzkości i ideami o uniwersalnym znaczeniu. Wyczerpuje on także inny bardzo istotny warunek, jakim jest autentyczność. Niewątpliwie stocznia zasługuje na prestiżowe wyróżnienie i podkreślenie w ten sposób jej roli – mówi Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa, który koordynuje projekt. – Wcześniej dwukrotnie były podejmowane próby, aby zgłosić stocznię jako część większych projektów związanych z Gdańskiem. Jednak po sugestiach ekspertów oceniających wnioski zdecydowaliśmy, że ten teren powinien być zgłoszony indywidualnie.
Każdy może pomóc stoczni!
Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zachęcić jak największe grono Polaków do aktywnego poparcia działań, dlatego we wtorek podczas konferencji prasowej ogłosił rozpoczęcie kampanii społecznej „Stocznia warta UNESCO!”. – Stocznia to miejsce, które zachwyca nie tylko swoją przeszłością, ale obiekt nieodłącznie związany z codziennym życiem Gdańska – dodaje Tomasz Błyskosz, szef gdańskiego oddziału NID. – Tu tysiące mieszkańców każdego dnia stawiało się do pracy, filmowcy szukali inspiracji, artyści tworzyli niezwykłe projekty. W końcu to też miejsce spotkań i zabawy. Chcemy, żeby każdy poczuł jego wyjątkowość i określił ją na swój własny sposób, włączając się do naszej inicjatywy.
Jednym z twórców, który postanowił opowiedzieć o Stoczni Gdańskiej jest Radosław Kotarski, autor popularnych kanałów Polimaty i Radek Kotarski. Podczas spotkania zaprezentował swój najnowszy film, w którym przybliża dzieje tego niezwykłego industrialnego kompleksu. – Stocznia niewątpliwie zachwyca i musimy zrobić wszystko, aby tym zachwytem zarazić innych oraz zachęcić ich do poznawania miejsca, które jest kolebką wolności i ruchów społecznych. Kręcąc film, niemal na każdym kroku napotykałem ślady niezwykłych wydarzeń, z których powinniśmy być dumni i traktować je jak nasz najlepszy towar eksportowy – mówi.
Ochrona przeszłości i troska o przyszłość
Swoje wsparcie deklarują również przedstawiciele niektórych podmiotów inwestujących wokół historycznych obiektów stoczni, m.in. Mikołaj Konopka, prezes dewelopera Euro Styl S.A, który rozpocznie budowę biurowców oraz domów mieszkalnych w sąsiedztwie stoczniowej bramy nr 2 oraz budynku Sali BHP. – Przy planowaniu naszych działań ściśle współpracowaliśmy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i Narodowym Instytutem Dziedzictwa, dzięki czemu wpasujemy się w krajobraz i respektujemy jego najważniejsze elementy, czyli charakterystyczne żurawie. Stocznię należy ożywiać i włączać ją w przyszłość, ale jednocześnie chronić. Przy odrobinie dobrej woli jedno nie przeczy drugiemu. Gorąco popieram pomysł, aby to miejsce znalazło się na liście UNESCO, bo kryje w sobie ogromny potencjał – wyjaśnia Mikołaj Konopka.
W ramach kampanii „Stocznia warta UNESCO!” odbędą się różnorodne działania, mające przypominać Polakom o wartościach związanych ze stocznią. Wśród nich jest chociażby konkurs na zaprojektowanie bluzy i czapki inspirowanej historią kompleksu oraz wystawa zdjęć Michała Szlagi, który od wielu lat dokumentuje to wyjątkowe miejsce. – Zachęcamy wszystkich, którzy mają pomysł na to, jak promować stocznię lub chcą podzielić się swoimi pracami, wspomnieniami z nią związanymi, aby się do nas zgłaszali. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły i inicjatywy. Razem wpiszemy stocznię na prestiżową listę – podsumowuje Bartosz Skaldawski.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Kultura